29 Ocak 2010 Cuma

Afrika Nasıl Kurtulur?


Bu akşamdan beri cebelleştiğim makalenin konusu bu.. Bu dönem bir değişiklik yapıp kalkınma iktisadı gibi bir ders almaya kalktım.. Sürekli bir şeyler okumam gerekiyor, bu bir açıdan iyi tabi-bir sürü ilginç şey öğreniyorum. diğer yandan da çok oyalayıcı.. ve de Lucas'ın dediği gibi "Once you start thinking about growth, you can hardly think of something else" Bu akşam okuduğum makale de dünyanın gidişatı konusundaki kaygılarımı daha da artırdı. 1960-2004 yılları arasında Afrikaya giden yardım miktarı 714 milyar dolar!!! dudak uçuklatıcı bir rakam.. ama kalkınma ve ekonomik büyüme yerinde sayıyor. üzerine hastalık, açlık, cehalet, AIDS.. ve neden sonuç ilşkisi karmakarışık. afrika ülkeleri sağlık ve eğitime yatırım yapamadıkları için ve yeterince birikim ve yatırım (investment) yapamadığı için mi gelişemiyor? yoksa gelişemediği için mi bunları yapamıyor? örneğin yaşam kalitesi ve yaşam beklentisi bu kadar düşükken pek tabi ki kimse birikim yapmıyor gelecek için ve yatırımlar düşük kalıyor, ya da insanlar üniversiteye gidip doktora yapmıyor mesela..

Peki afrika'yı bıraktık da, türkiye nasıl kalkınır? üç çocuk yaparak değil her halde.. ülke olarak yaş ortalamamız zaten 30un altında, çoğu istihdam edilemiyor, genç nüfusta işsizlik oranı sanıyorum %25 civarında (4 geçten biri işsiz!!). bu durumda çocuk yapmak ancak niteliksiz iş gücü konusunda çin ve hindistanla olmasa da benzer ülkelerle rekabetimizi artırır. nitelikli iş gücü içinse düzgün bir eğitim sistemi şart..özellikle yurtdışında okumaya başladıktan sonra eğitim konusunda çooooookkk fırın ekmek yememiz gerektiği gerçeği bir tokat gibi çarptı suratıma.. bu konunun ayrıntıları da belki daha sonraya..

foto: sxc.hu

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder